UMNO Akan Pertahan Semua Kerusi PRU lalu Pada PRU15 – Zahid Hamidi #PRU15

UMNO akan mempertahankan semua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi oleh parti itu dalam pilihan raya yang lalu. Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika ditemui SuaraTV sebentar tadi mengesahkan mengenai pendirian tersebut.

“Kita akan pertahankan dan ambil alih semula semua kerusi-kerusi Parlimen dan DUN, berapa sekalipun yang dimenangi di dalam PRU-14 yang lalu.

“Pendirian adalah untuk menghargai semua usaha yang telah dilakukan dan kemenangan tersebut adalah atas nama UMNO dan atas lambang Barisan Nasional maka adalah amat munasabah untuk kita pertahankan, walau pun kerusi tersebut telah berada di pihak lain,” katanya ketika di temui di Felda Besout petang tadi.

Menurut Zahid lagi, UMNO tidak akan mengadakan perundingan mengenai isu tersebut sambil meminta agar pendirian tegas tersebut dihormati. Kerana kemenangan tersebut bukan disebabkan pihak lain tapi adalah kemenangan UMNO dan BN dan ini meliputi semua kerusi-kerusi yang kita menang atas usaha kita sendiri itu.

”Perkara ini harus dihormati dan kita tidak akan melakukan perundingan dan akan berpendirian tegas dan kita berharap pendirian itu dihormati oleh semua pihak. lapor portal Suara.TV

Jawapan ringkas ini menjawap semua spekulasi yang bermain di fikiran khasnya para penyokong parti keramat itu bila mana tercetusnya persoalan penyertaan parti BERSATU kedalam gabungan Muafakat Nasional yang dikhabarkan ditolak oleh akar umbi kerana perkara penting ini.

Ahli UMNO rata rata menyambut baik pengabungan parti parti besar Melayu dibawah Gabungan Muafakat Nasional, cumanya berkenaan kerusi yang bakal ditandingi ianya jelas TIDAK BOLEH BERKOMPROMI, UMNO tetap dengan pendiriannya akan mempertahankan kerusi miliknya yang dimenangi pada PRU14 lalu termasuk kerusi yang mana ahli parlimennya bertindak ‘Lompat Parti’ kerana ingin menyertai gabungan Pakatan Rakyat  dan meninggalkan Barisan Nasional yang sayangnya hanya mampu bertahan selama 22 bulan.